Wednesday, September 10, 2008

به بزرگی علم



این حادثه ای است به بزرگی علم، به بزرگی شعور آدمی، به بزرگی خواستن برای دانستن. امروز ساعت ده و نیم به وقت اروپای مرکزی، بشر گامی بزرگ برداشت برای نزدیک شدن به پاسخ مادر. پاسخ به سئوالی ازلی. از کجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود.

هیچ نتوان گفت از هیجان این لحظه. انگار میلیاردها سال و میلیون ها میلیارد انسان که از درون وجودشان این سئوال برآمده بود که کی و از کجا آمده ایم، دعوت داشتند برای تماشا. اگر از اولیا بودند یا از عارفان، از اهل علم یا از طایفه کلام، اگر مردمانی ساده بودند یا فیلسوفانی خردمند، اصلا شاعرانی بودند که می توانستند عطش های بشری را در کلماتی مختصر کنند.

چندان که خبر رسید ذره در تونل به گردش افتاد، انگار هر که و از هر کجا، بگو هر گوشه تاریخ دانائی به تماشا زنده شده، این جا نه به تائید نظر حل معما می کنند، نه عارف از پرتو می راز نهانی می داند، بلکه علم و تجربه است و گروهی دانشمندان ساده پیراهن از شلوار جین به در آمده، با کفشی راحتی، نه تبختری علمی در آن ها، و نه قائل به فضلیتی برای خود. اما من فارسی زبان بایدم گفت دامن همت به کمر زده اند. که این خود تصویر انسان پیشینی است که اگر می خواست حرکتی کند باید همتی می کرد و اول دامن قبا و عبا را به شال کمر می بست و پشت گیوه را هم بر می کشید ورنه گرفتار همان لخ لخ باستانی مانده بود.

اما ساخته است انسان، چه ساختنی. در تونلی 27 کیلومتری زیر مرز سوئیس و فرانسه ده هزار بلکه بیش تر، دانشی مردمان امکان این یافته اند که هر کدام گوشه ای از نظم جادوئی را گرفته و تافته اند و بافته اند. مهم این است که ننشسته اند بر لب جو به تماشای گذر عمر و قناعت نکرده اند به تماشا. بلکه برخاسته اند، رفته اند و پنج سال گفته اند و گفته اند. ساخته اند و بازساخته اند. نه قصدشان ساخت موشکی بوده و نه ماهواره ای، نه تجارتی. بلکه ساختن ماشینی که سئوالی فلسفی را پاسخ گوید. سئوالی که از عرفان برآمده به فلسفه، از آن جا به فیزیک. و دیگر بگیر و برو. همه علوم حاضر دست در دست و چند هزار این سو و آن سوی جهان در کار. اینترنت در لحظه نامه رسان آن ها، و چه نظمی و چه هماهنگ زیستن و ساختنی. و چه آهنگی.

پیشنهادم و پیشنهاد موکدم این است که همان کنید که من به سفارش ابراهیم گلستان کردم که در بستر بیماری شنیده بود برنامه چهارم رادیو بی بی سی را و از آن جا لینک ها را دنبال کردم تا شمه ای یا بهتر بگویم پرتوی از آن چه کرده اند به مشامم برسد.

تا ضایع نکرده باشیم حق گذشتگان را، بایدمان گفت ماشین ذره و این جست و جو گر ازل، به دنبال خط ذهنی استفن هاوکینز می خواهد به راز و رمز آن لحظه ای پی ببرد که حافظ ناشینده پند چنین ساده و مختصرش کرده است

در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد
عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin share on facebook

نظرات

At September 10, 2008 at 7:08 AM , Anonymous Anonymous said...

بهنود عزيز علم جائي است كه در آن نگاه عيني و بدور از احساسات است و علوم انساني سراسر از احساس و بدور از نگاه علمي. نوشتن در اين خصوص با اين زبان گاه قابل تعميق چندان چنگي به دل نمي زند. شما سبكي را دنبال مي كنيد از آن خود.اين درست اما كم نيستند كه از آن به صرف اينكه از آن بهنود است حمايت مي كنند و بس.

 
At September 10, 2008 at 7:17 AM , Anonymous Anonymous said...

بلایای طبیعی هشدار الهی است .

 
At September 10, 2008 at 10:56 AM , Anonymous Anonymous said...

ممنون عجب گزارشی است تکان دهنده

 
At September 10, 2008 at 11:35 AM , Anonymous Anonymous said...

در همین روز در کشور اسلامی ما هم ـ متاسفانه ـ باز زلزله ای بندرعباس و خمیر را لرزانده. شاید هشدار کامنت نویس دومی هم اشاره به همین دارد. باز ما هستیم و تعدادی ـ بی جهت ـ کشته و "آزمایش الهی" برای اندازه گرفتن صبر و تحمل این ملت که انگار بی نهایت است. کاش که کشته ای در کار نباشد

 
At September 10, 2008 at 1:46 PM , Anonymous Anonymous said...

There is a "STOP the WAR" and "Don't attack Iran" demonstration in Manchester. I thought you would be interested to come. Also, it could be very helpful to spread the news within the iranian community if you could put it up your website. Anyway, this is the link to the event's announcement from balatarin:

http://balatarin.com/permlink/2008/9/10/1394895

Best,
Reza

 
At September 10, 2008 at 3:09 PM , Anonymous Anonymous said...

استاد لذت بردم از این نوشته
بنده هم جسارتا اینجا با بیانی مشابه اما ناقص به این موضوع اشاره کرده ام
http://kharchangzade.com/?p=1235

 
At September 10, 2008 at 5:33 PM , Anonymous Anonymous said...

حالا چه می گویند این آدمهائی که همچنان چسبیده اند به خرافات و باورهای مذهبی. در عین حال ببنید که یک معلول جسمی دارد چه می کند. راست می گوئید معجزه است شوخی هم نیست

 
At September 10, 2008 at 7:23 PM , Anonymous Anonymous said...

dostan,

haman tor ke ostad khodeshan farmodeand, har do tayash zibast, dar hali ke vagheyat ra ham nemitavan nadid!!!!!
thank you ostad

ali

 
At September 10, 2008 at 10:40 PM , Anonymous Anonymous said...

فلک در چه خیال است و ما در چه خیالیم !

 
At September 11, 2008 at 2:06 AM , Anonymous Anonymous said...

جناب بهنود منباب مزاح عرض میکنم ! این اروپایی های غربی دارند
خودشان را پاره میکنند که بعله عقل فقط عقل ماست و بقیه دنیا بروند
کشکشان را بسابند اینکه سی میلیارد سال قبل بنگ بنگ اتفاق افتاد و
این کهکشان درست شد یا قربان رسولان خاورمیانه بروم که خیلی راحت
عمر زمین و کهکشان را هفت هزار سال انهم در هفت شب توسط خداوند
باریتعالی آفریده شد بخورد خلق الله داده اند .....حالا این چند دانشمند
دارند بنگ بنگ را بازسازی میکنند که چه نتیجه بگیرند !؟ که خودشان
خداوندند !!! اصلا چه فرقی میکند؟ والله بالله دارند خودنمایی میکنند
وگرنه سی سال پیش با ان همه دنگ و فنگ ضد شوروی امریکا رفت کره
ماه و تا امروز هی تو بوق تبلیغات کردند خب نتیجه چه شد؟ تازه کره ماه
همین بغل کره ماست پس بقیه میلیاردها ستاره و خورشید ها که دور دستند
چه میشود ؟؟ بابا میلیونها انسان در افریقا از بی غذایی دارند میمیرند

 
At September 11, 2008 at 2:47 AM , Anonymous Anonymous said...

به این کامنت آخر دقت کنید. لایه انساندوستی اش را بالا بزنید . اگر در سال های گذشته هم همین استدلال به کار بود بشر الان در غار زندگی می کرد چون در افریقا از ازل گرسنه بودند مردم. این را می گویند انساندوستی قلابی با کمال عذرخواهی.
انسان دوست آن است که علم را خیرمقدم می گوید و اطمینان می کند که علم به انسان هائی که بخواهند کمک کند که خوشبخت شوند. نگاه کنید به سرنوشت دو برابر یکی در کنیا و دیگری در آمریکا اسمش باراک. خب به همین استدلال بالا باید گفت برو اوباما برادرت گرسنه است تو به فکر کاخ سفیدی. انسان امروز پیرو قرن ها اندیشه اختراع و اکتشاف دریافته که از گداپروری و یارانه دوری کند و امکان دهد که آدم ها با کار فعال خودشان و جامعه شان را رشد دهند.

 
At September 11, 2008 at 2:52 AM , Anonymous Anonymous said...

برای اطلاعتان دیشب از زبان یکی از دانشمندان در برنامه سوم سوئیس شنیدم که این آزمایش یکی از پایه های انرژی جانشین نفت را هم آماده می کند. بی خطرتر پاک تر و ارزان تر از فسیلی ها. که بشر را از کابوس سرما و خاموشی نجات می دهد و البته دارندگان نفت را در کابوس روزگاری می فرستد که باید کار کنند. آن وقت به روح احمدی نژاد ها و حتی شاه ها که مردم را عادت به یارانه دادند و پول مفت و تمام شدنی نفت را آوردند . خرج کردند تا برایش هورا بکشند خواهند خندید می پرسید برنده کیست . عرض می کنم برنده قرنی که بشر انرژی از زیرپایش در آورد و خودش و زمین را بدبخت کرد یک مشت کشورهای بدبخت با ساختمان های بلند مسخره و رها شده خواهد مگر در مورد کشورهای مانند قطر که با همه کوچکی دانشگاه ساختند و علم افروختند و پولشان را هم در جاهای مطمئن سرمایه گذاری کردند یا نروژ. بیچاره ما ایرانی های غرور باخته که در آن زمان دیگر نفت هم ارزشی نخواهد داشت که به ضرب و زورش داستان ببافیم و یا خود را نظرکرده حضرت بدانیم و یا هاله نور بر سر.
بیچاره ما و هر کس که دانست وگرنه نادانان [...] می آیند و [...] می روند

 
At September 11, 2008 at 4:06 AM , Anonymous Anonymous said...

بهنود جان درود!

نخست در پاسخ به کامنت‌گذار اول بگویم که این حکمی که صادر نمودید از آن شماست که زبان ِ علم زبان ِ احساس نیست و باید از علوم انسانی دورش داشت!! این رای شماست و قابل احترام! اما امروزه قاتلان بالفطره و جانی هم کمی احساس از آن رو که انسان هستند در وجودشان است! و این ربطی به زبان ِ نوشته‌ی بهنود عزیز ندارد! این شمایید که سلیقه و پسندتان این نیست و گرنه من و دگر دوستان با این نثر و زبان سال‌هاست که زنده‌گی کرده‌ایم و هم‌چنان دوست می‌داریم!

اما انگار زلزله‌ی «هرمزگان» کار خود کرد و سرعت اینترنت از عصر به این‌سو بهتر شده و انگار این زلزله «دولت الکترونیک» را هم لرزانده!! یک ماه شاید بیش‌تر بود که سرعت در هرمزگان اسفناک بود! خدا می‌داند چه می‌کردند و می‌کنند! البته بی‌ربط به این مسئله‌ی علمی مورد اشاره هم نیست که به تریج قبای دولت ِ امام زمان برخورده و آن‌ها هم خودی نشان داده‌اند تا از دنیا عقب نمانند!مبارک‌ها باشد! حتا صفحه‌ی گوگل هم لوگوی‌اش به همین منظور طراحی شده است.

شاد زی

 
At September 12, 2008 at 2:32 AM , Anonymous Anonymous said...

سلام فقط میتونم بگم عالی بود من پدر بزرگم یکی از پر و پ=ا قرص ترین طرفدارهای شما با اینکه سنس زیادی هم داشت ولی این افکار صحیح شما پیر مردی که از روسیه به ایران مهاجرت کرده بود و کسی بود که در مکتب افکارات میرزا فتحعلی اخوندزاده و طالبوف تبریزی بزرگ شده بود اواخر عمر شما و افکارتون هم به کتابخونه اون راه پیدا کرده بودید همین پدر بزرگ باعث شد که من هم دیوانه وار شما را دوست بدارم موفق باشید

 
At September 12, 2008 at 3:21 AM , Anonymous Anonymous said...

مرحوم جلال احمد یک کتاب سیاهه کرده تا بما جهان سومی ها بفهماند
غربزده و غربگرا دو عنصر بسیار متفاوتی هستند و ....وقتی مینویسم
اقای بهنود و زیدابادی و ... غربگرا هستند یعنی ریشه و علل این پیشرفت
صنعتی و اجتماعی انها را پسندیده اند و برای ایران هم چنین آرزویی دارند

اما غربزده ها وحشتناکند و انچنان ذوب در غرب شده اند که اصلا بایران
و مصر و مراکش و کوبا و ... فکر نمیکنند چشمشان میبندند و باز میکنند
و وقتی میبینند چه اقیانوس عمیقی از تفاوت وجود دارد یکهو میزنند بصحرای
کربلا و غمناله سر میدهند از دین مردم و مذهب مردم مکتب مردم و فرهنگ
و تاریخ مردم که ای الهی بخاک سیاه بنشینند که مسبب همه عقب افتادگی ماست

اینها بخصوص در مقوله خانمها !! دیگه بسیم آخر میزنند ٬ یکی نیست بپرسد
عزیز مادر تایلندی و فیلی پینی و گواتمالیا یی و کوبایی و ...نه دین درست و
حسابی دارند و خانمها هم کاملا ازاد از روسری و چادر و خرافات ان پس چرا
درجا میزنند !؟ اگر وقت کردید سیر حکمت اروپا را که نخست وزیر با کفایت
رضا شاه نوشته را بخوانید و ......با تشکر

 
At September 12, 2008 at 11:43 AM , Anonymous Anonymous said...

Dear behnood would please use a larger font! it is so difficult to read. thanks

 
At September 12, 2008 at 10:41 PM , Anonymous Anonymous said...

معتقد به هدف بزرگ و مادی زمین متحد برای آرمان کبیر و معنوی ظهور هستم و براین باورم که بسیاری ازهنجارهای اجتماعی و اخلاقی کهن پیش از آنکه بتوانند با بهره گیری از تکنولوژیهای پیشرفته انسانیت انسان را خدشه دار کنند شکسته می شوند و جای خود را به ارزشهای مدرن می سپارند.برای آشنائی بیشتر با این عقیده می توانید دربخش آرشیو موضوعی ظهور را مطالعه نمائید در این نوشته سعی شده به علت و چگونگی ظهور آخرین منجی بشریت پاسخ داده شود

 
At September 12, 2008 at 10:55 PM , Anonymous Anonymous said...

همانطور كه يكي از خوانندگان گفتند اين آزمايش حتماً اهداف بسيار مهمي را دنبال مي كند كه يكي همانا جايگزين كردن منبع انرژي جديدي بجاي نفت و گاز بايد باشد و چه بسا اهدافي ديگر كه در حال حاضر در پشت پرده باشند.
دليل اين ادعا اين است كه غربي جماعت نمي آيد ميلياردها دلار پول را خرج كند بدون آنكه ميليارد ميليارد از آن در بياورد. هر سنتي كه خرج مي كنند بايد دلارها از آن درآورند. اين كه بخواهند مثلاً بفهمند كه اول دنيا چه بوده اگر پولي براي جماعت غربي نداشته باشد اصلاً محلي از اعراب ندارد.

 
At September 13, 2008 at 3:30 AM , Blogger masud said...

جناب آقای بهنود. مدتی است که به علت اصرار برادرم و به خصوص پس از خواندن چند کتاب از شما، سعی در دنبال کردن مقالاتتان را دارم. این سوال که چرا شمااین سبک انشائی رادر بعضی از مقالاتتان دنبال میکنید مدتهاست ذهنم را به خود مشغول کرده است. البته قصدم به هیچ وجه انتقاد نیست که میدانم هر کالایی خریدار خودش را دارد. هدفم بیشتر آن است که اظهار وجودی کرده و به اطلاعتان رسانده باشم که خوانندگانی مثل من و امثال من نیز مقالاتتان را دنبال میکنند و گهگاهی در فهم مطالبتان با مشکلاتی مواجه هستند که (از نظر من) قابل پیش بینی و پیشگیری میباشند. و اما در مورد مطلبی که نوشته اید به نظرم حق با شماست. بدون توجه به اینکه آیا این آزمایشات آن جوابی را که دانشمندان در انتظارش میباشند را بدهند ویا نه، همینقدر که میبینیم برای حکومتهای دنیا پاسخگویی به اینچنین سوالات بنیادینی ارزشی بالای دو میلیارد دلار را دارد تحسین برانگیز است.البته نگاه ما به این موضوع میتواندابعاد مختلفی داشته باشد که بسته به وسعت فکری و شیوه زندگیمان گاه بعد فلسفی، گاه بعد علمی و گاهی نیز بعد اقتصادی مسئله برایمان پررنگ تر مینمایند. از آنجا که میدانم شما از گروه آدمهای صد در صدی نمیباشید، تصور اینکه حتی به دوستانی که قدری تصورات بدبینانه به مسئله را در اینجا مطرح میکنند، حداقل تا حدودی، حق ندهید ، برایم مشکل است. اینجانب فقط میخواهم عرض کرده باشم که هرچند اکثریت قریب به اتفاق دانشمندان از بی خطر بودن این آزمایشات صحبت میکنند ولی یکی از چیزهای جالب علم فیزیک همان غیر صددرصدی بودنش است. دقیقاً به همین دلیل ما اکثرا در فیزیک با فرضیات سرو کار داریم . حال اگر آن احتمال یک در میلیاردی ( تقریباً صفر صددر صدی) اتفاق بیافتد و دانشمندان در کنترل قضیه وا بمانند و این کار در بدترین حالت به نابودی بشریت و کره خاکی مان بیانجامد، سوال من این است که آیااین آقایان با توجه به احداف بالایشان حق انجام این آزمایشات را دارند یا نه؟
با تشکر

 
At September 13, 2008 at 4:16 AM , Anonymous Anonymous said...

چه نیازی به این همه زحمت و مشقت؟!امام زمان که ظهور کنه تمامی این مشکلات حل می شه و دیگه هیچ سوالی هم بی جواب نمی مونه!هان؟!بیاییم و برای ظهور دعا کنیم!هان؟!

 
At September 13, 2008 at 10:54 PM , Anonymous Anonymous said...

"When U.S $430 Billion dollars spent on military every year and the budget for health care for the poor is cut and tens of millions of Americans can not visit doctors"

To adam ahmagh rajeh be mooshak sazi iran irad migiri.

نه قصدشان ساخت موشکی بوده و نه "ماهواره ای، نه تجارتی. بلکه ساختن ماشینی که سئوالی فلسفی را پاسخ گوید. سئوالی که از عرفان برآمده به فلسفه، از آن جا به فیزیک. و دیگر بگیر و برو. همه علوم حاضر دست در دست و چند هزار این سو و آن سوی جهان در کار. اینترنت در لحظه نامه رسان آن ها، و چه نظمی و چه هماهنگ زیستن و ساختنی. و چه آهنگی.


ey khak bar sarat. Nang bad bar iran ke az daman ooo hamchon tooee bar khasteh, na shayad ham az zena arab badavi ya mogolan ba zan bad kareee hamchon toee zadeh shodeh va emruz iran ra pashizi arzesh ghael nist.

Akhar mardak to che mifahmi ke daneshmandan dar cern be donbal che hastand پاسخ پرسش بزرگ بشریت
نه درآسمان، که دراعماق زمین

Ahmaghhaee mesle to fekr mikonand ke kar ajib gharib dar hal anjam ast.

Top chera nsakhti, to chera joz verraji kardan dar tam omrat tan be kari ndadi. va alan ham be khater logmeee nan khudat ra frukhti hamchon yek zan harzeh.

 
At September 14, 2008 at 3:18 AM , Anonymous Anonymous said...

آقای بهنود دست شما درد نکند این کامنت متعلق به یک آدم [...] را چرا گذاشتید. شما احتیاجی ندارید که نشان دهید دموکرات هستید چرا باید به خاطر ما بیاورید که چه همزبان هائی داریم. مگر چقدر حرف مفت می توان زد. شما کجا به موشک های ایران اشاره ای کرده اید چه رسد که ایراد گرفته باشید. در ثانی آن چه شما در بزرگی علم نوشته اید مال همه بشریت است از جمله ایرانی ها که هستند در طرح و. این [...] چال دهان فقط بلدست فحش بدهد و هیچ چیز در آن مغز [...]ش نیست . خدایا چرا باید آدم های این طوری درست کرده باشی. من با زبان روزه این را می نویسم. اطمینان دارم که نویسنده این کلمات [...] به هر حال از او گلایه ای ندارم که نظیر شان هستند در همه جای جهان از شما گلایه دارم که چرا به او اجازه انتشار می دهید.

 
At September 14, 2008 at 5:14 AM , Anonymous Anonymous said...

مسلما دانشمندان با نتايج آزمايش مذكور امكان تصحيح نظريات قبلي و ارايه پاره اي نظريات جديد را پيدا خواهند كرد اما به نظر من نبايد به اين آزمايش به چشم حلال مشكلات فلسفي بشر نگاه كرد زيرا هنوز اين جانور كه انسان نام دارد استعدادي تا اين حد آن هم در علوم تجربي از خود نشان نداده است
ضمنا توصيه من به تمامي دينداران و به خصوص آنهايي كه در اين سايت مدام از زبان روزه يا سحري صحبت مي كنند اين است كه در هر فرصتي دعا كنيد تا اين پروژه با شكست مواجه شود زيرا كه بعيد نيست داروينيسم جديدي ظهور كند و از اين پس عرصه را بر شما تنگ تر از گذشته نمايد

 
At September 16, 2008 at 2:53 PM , Anonymous Anonymous said...

First of all don't be too excited about the CERN project because it can't do much more than detecting the Higgs particle. To answer the fundamental physical questions which are described theoretically (mostly) by string theory one needs energy levels compared to which CERN is puny.

Secondly, I should tell the first commenter that scientist do have emotions towards their research. You haven't seen a scientist jumping up and down after getting a positive result from his research? The point is that your emotions must not be present in your reasoning when they are peer reviewed. In fact I like the way Mr. Behnoud gives a transcendental taste to a seemingly materialistic subject. It reminds me of Moulana.

Thirdly, I think that obscene comment is an insult to everybody who reads this blog wether liking Mr. Behnoud or dislike him. That guy doesn't seem to be able to talk in human being's language. If you are so much full of hatred then you should pay some attention to your own quality first.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home