Saturday, January 10, 2009

پیامی دیگر می رسد

این مقاله ای است که در باب تلویزیون فارسی بی بی سی نوشتم و بخشی از آن فرهنگ آشتی آورده است.

کودک چندان نیکوئی کرد که شبی چنان که خواسته بود، مهتاب شبی، صدائی شنید که گفت چه می خواهی. و کودک صورتش به نشانه تسلیم گشوده شد و گفت دست هایم را بال کن تا پرواز کنم، و چشمانم را چنان باز که همه زیبائی ها را بنگرم. پیردلیل راه که به خواب کودک آمده بود گفت و استخوانی چنان نرم بخواه که اگر جهان چنان زیبا نبود که می خواهی، و بالت امان نداد و به زمینت زد حقیقت، چه زمین زدنی، آن گاه نشکنی، چنان نشکنی که بازت نتوان ساخت. و کودک که به دانائی رهنمون شده بود گفت پس مرا بشارت ده که جهان را ببینم و اقوال بشنوم و از میانشان آن را برگزینم که احسن است. مرا چشم آن ده، و دلی که بهتر را بشناسم.

حالا حکایت ماست، فن آوری تازه مجالمان داده است که بال بگشائیم و چشمان را باز چنان داشته است تا ببنیم آن چه را در لحظه در سوی دیگر جهان می گذرد. و چنین جام جهان بین حکیم به کس نداد که به نسل امروز ارزانی است، و زمان آن است که از خود بپرسیم آیا ما را سری هست که خیر بخواهد و چشمی هست که زیبائی ببیند، و دلی هست که عدل بشناسد. سینه ای هست آیا گشاده.

هر رسانه که به یمن فن آوری تازه گشوده می شود، دریچه ای است برای دیدن. و دریچه ای است برای شناخت خود و جهان. بی بی سی فارسی هم جز این نیست. حکایتش رسیده که روز چهارشنبه همین هفته دریچه می گشاید. اگر چنان باشد که مدعاست، یعنی آینه صفت راست بنماید و جز راست ننماید، می شود گفت جامی است برای فارسی زبانان تا دنیا را بهتر ببینند و بازتر ببینند.

اینکا اگر آسمان را نیک بنگریم، جایگاه اصلی خدایان و الهه گان و هزار افسانه و هزار خواب، دیگر نه ارابه های بادپیمای خیال آشنا بلکه امواج هستند که در هزاران هزار خط نامرئی از سوئی به سوی دیگر زمین در رفت و آمدند. و این امواج گاه خبر از جنگ می برند و گاه صدای معشوقی را به عاشق می رسانند. در تصاویری که در هر لحظه هزارانش از طریق این امواج ناپیدا در گردشند، در خط و نقطه ها، صفر و یک ها، هزاران پیام می رود و می آید. و به آن خبرش نیست خبر می رسانند. چشمش را بازتر می کنند، سینه اش را گشاده تر.

و در این ازدحام، دیگر جای آن نمانده است تا کسانی در صدد برآیند که از این راه مغزی بشویند، یا چیزی در کاسه سر جای دهند. جای آن نمانده است، چرا که آدمی به بالی که گرفته، به چشمان بازی که یافته دیگر به آسانی از راه به در نمی افتد. از حقیقت دور نمی شود. هر رسانه ای را پیام گیرندگان می سازند، بر پا نگاه می دارند یا بر زمین می زنند. این پیام است که اصلی ترین جز هر رسانه ای است. این پیام ها که از جهان می رسد چرا همه شان کار بوی جوی مولیان نمی کند. بیشتری خسی را از جا نمی جنبانند. جوابش را شاعر داده است. آن رودکی بود که درشتی های راه با پیام وی زیر پا پرنیان شد:
غزل رودکی وار نیکو بود
غزل های من رودکی وار نیست


باری برای قضاوت، این رسانه تازه، تلویزیون بی بی سی فارسی که از قضا حوزه زبانی رودکی را هدف گرفته است باید دید. پیامش را برای فارسی زبانان می فرستد اگر در ایرانند یا افغانستان و یا در تاجیکستان . و باید با چشم باز و سینه گشاده دید.که آن بزرگ گفت آن که غربال به دست دارد از پس قافله می آید.

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin share on facebook

نظرات

At January 10, 2009 at 8:13 AM , Anonymous Anonymous said...

مبارکا باشد.
معلومه در چهان چه خبره؟. ما هرچقدر رسانه سر می بریم در آن ور آب یک رسانه یا دشمن خطرناک قد علم می کند. ما مانده ایم چه کنیم؟ ما کارگزاران که زیر صد هزار تیراژ داشت را نتوانستیم تحمل کنیم حالا بی بی سی فارسی تاسیس شده که میلیون ها بیننده داره.ترا خدا بگید چه کنیم؟
سوژه این مطلب را از اکبر عبدی بزرگ در فیلم" بازم مدرسه ام دیر شد" گرفتم. جدی نگیرید. بازهم می بندیم. اینبار دهان را.
تا یادم نرفته بگم که روز عاشورا 70 تن از قمه زنان حسینی در شاهین شهر اصفهان دستگیر و زندانی شدند. این قمه زنان مدعی هستند که بیش از هزار سال بود که آخودندها از ما می خوا ستند برای امام حسین سینه و قمه بزنیم و حالا از ما می خواهند دست از این سنت دیرینه برداریم. مگر میشه؟ آوردن خرافات با شماست ولی بردنش با شما نیست.
ما نگرانیم که فردا نماز و قرآن و حدیث و انواع زیارت ها را از ما بگیرند و ما بمانیم و حوضمان.پس مانع منسوخ شدن قمه زنی می شویم تا دیگر مقدسات ما از میان نرود.
مرتضی از اصفهان

 
At January 10, 2009 at 11:54 AM , Anonymous Anonymous said...

از روز ازل گفتیم که هر چه هست زیر سر این انگلیسی های بدجنس است. میگی نه. پس چرا بی بی سی فارسی راه اندازی شده؟ البته رجا واثق داریم با توجه به رفاقت چندین قرنی انگلیسی ها با دولت مردمی، پادشاهی و دینی ما بعید به نظر می رسد که این شبکه به نفع رقبای کافر ما، اصلاح طلبان و ... تبلیغ کنه. باید دید که نوع تبلیغ آن چگونه است. اگر خدای ناکرده علیه ما باشد حتما با فرستادن پارازیت های سنگین استالینی تمامی فضای ایران را برای این رسانه اجنبی نا امن خواهیم کرد. ما اخطار می کنیم:
1- تبلیغات بی بی سی نباید علیه اسلام و مسلمین و ولی امر مسلمین باشد.
2- انتشار تبلیغات دشمنان داخلی (همان اصلاح طلبان)از بی بی سی به منزله اقدامی خصمانه تلقی می شود.
3- بازتاب تبلیغات رسانه های اسراییل، آمریکا، فرانسه ، آلمان، ایتالیا و انگلیس در باره ما که به نوعی زنجیره ای محسوب می شوند کاملا ممنوع است وگرنه ممنوع الپخش در ایران خواهد شد.
4- تصاویر زنان بدحجاب و بی حجاب از بی بی سی فارسی حرام است و پخش آن محاربه با خدا تلقی می شود.
5- میزگرد عقیدتی در باره ولایت فقیه در بی بی سی فارسی حرام است.
5- گفتمان در باره حکومت اسلامی نیز با توجه به حساسیت هایی که در ایران وجود دارد در این شبکه ممنوع است.
6- گفتمان در باره نقض حقوق بشر در ایران حرام است و فرد شرکت کننده در این نوع میزگردها کافر حربی تلقی می شود.
دستور العمل بعدی متاقبا صادر می شود. سردار غضنفر نیز برای حسن اجرای این دستور العمل انتخاب می شود تا در صورت تخلف، دست اندرکاران بی بی سی را به اشد مجازات محکوم کند.
فداییان اسلام ایران

 
At January 10, 2009 at 2:26 PM , Anonymous Anonymous said...

بهنود جان امدی نسازی ها. شما نمی دونی امام جمعه ما نسبت به اکثر جمله ها و تصاویری که به صورت امواج در فضا حضور دارند حساس است و تحریک میشه؟ خصوصا "صدای عاشقی به معشوقی" این دیگر اوج فساده و تقریبا همه جای آدم تحریک میشه. لطفا رعایت بفرمایید. بالاخره می خواهیم پشت ایشون نماز بخوانیم.
یک مشهدی اصیل

 
At January 11, 2009 at 10:29 AM , Anonymous Anonymous said...

بی بی سی دایر نشده برخی از خبرنگارانشو دستگیر کردن. اگر آغاز به کار کنه چه می کنند؟
مبارک مبارک مبارک
بامید روزی که بی بی سی در اطلاع رسانی موفق شود
سمنانی

 
At January 12, 2009 at 4:07 AM , Anonymous Anonymous said...

قربان سلام؛ من هم چيزكي در اين باب نوشته‌ام؛ شايد نظري بيافكنيد
مخلصم
http://farasat.blogsky.com/1387/10/22/post-371/

 
At January 16, 2009 at 9:21 AM , Anonymous Anonymous said...

بهنود عزیز
از اینکه شما رو در این رسانه دیدم خوشحال شدم که تنها نگذاشتی مارو
خواهش میکنم شما که با تهیه کنندگان و مدیران بخش فارسی اش دسترسی دارید در رابطه با اینکه این شبکه شبیه بعععضی ها به یک طرفه نگری و جهت گیری های علنی و القاهای علنی بینندگانش بپردازه..مثل همینی که در این 2 روزه دیدم عمل کنه و از این هم بهتر بشه..بی بی سی همیشه[...] .

 
At January 17, 2009 at 11:57 AM , Anonymous Anonymous said...

چرا نوشته ام سانسور شد!؟

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home