Thursday, March 15, 2007

بعد از یازده

مقاله امروز کارگزاران را اگر در روزنامه نخوانده ايد به دنباله همين مطلب می آید

آنچه وزیر صنایع مژده اش را داده است نه خبری ارزان است که بتوان از کنارش گذشت، شاید بتوان گفت مهمترین خبر اقتصادی ربع قرن اخیر می تواند باشد و اگر مجلس به بزرگداشت آن نرفته باید گله مند بود و اگر دولت به اندازه کافی به تبلیغش نکوشیده باید از فروتنی اش دانست.

عجب باید داشت از هواداران دولت که گاه چه دانه های لغوی را برای بزرگداشت برمی گزیند و از چنین ماجرای بزرگی در می گذرند. من گمان دارم که بعد از اطمینان از صحت آن، جای اعلام جشنی عمومی است.

در عین حال خرده گیران و منقدان هم جا دارد که به گفته ها و دانسته های خود شک کنند. چه وقتی که در حدود یک سال کار کشور، موفق به جلب هفده میلیارد دلار سرمایه خارجی شده است، آن هم به دورانی که شورای امنیت سازمان ملل به تحریم ایران دست زده و شرکت های بزرگ اروپایی از ترس جریمه های آمریکا از سرمایه گذاری در زمینه های سودآور نفت و گاز هم می گریزند و بانک های بزرگ جهان اعلام داشته اند که حاضر به معامله با ایران نیستند.

رسیدن به جایگاهی که وزیر صنایع به درست ضرب و تقسیم کرده و دریافته سه برابر مجموع سرمایه گذاری هایی است که در دوران سازندگی و دو دوره اصلاحات در ایران صورت گرفته است، چنان کاری است که به نظرم کوچک تر از جشن هسته ای نیست. این رقم را باید در صورت آنان کوفت که نگرانند که تحریم شورای امنیت با کشور چه کند.

حتی آنان که معتقدند بعضی سخنان باید توسط رئیس دولت گفته نمی شد تا دیگران را علیه کشور تحریک نکند، امروز باید از استدلال خود عذر بخواهند چون با رقم اعلام شده معلوم می شود هرچه سخن های این چنینی بگوید میل بر سرمایه گذاری ها در کشور بیشتر می شود.

اما پیش از اینها به عهده مجلس محترم است که با طرح سوالی از وزیر صنایع بخواهند که بیش از این رقم هفده میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور را بی سروصدا و فروتنانه در خفا نگاه ندارد، بلکه برای نمایندگان مجلس توضیح دهد که هفده میلیارد که هفده میلیون هزار دلاری را در برمی گیرد و یا تشکیل می شود از هفده هزاربسته یک میلیون دلاری و در مجموع یازده رقمی است به واحد دلار با داشتن نه صفر، توسط کدام شرکت ها و کشورها در کدام طرح های ایرانی سرمایه گذاری شده است.

همزمان با مجلس وظیفه مطبوعات است که از کنار چنین رقمی آسان نگذرند و امکان ندهند که در هیاهو رقابت های جناحی و سیاسی و خدعه های دشمنان که با اعتلای اقتصاد خودمحور دولت عدالت شعار مخالفند، چنین موفقیتی گم شود.

مطبوعات باید کاری کنند که وزیر محترم اجزای تشکیل دهنده این خبر را برای آنان باز گوید.حتی اگر خدشه ای هم وجود دارد و صفری به خطا افزوده شده و یا در نقل و انتقال جا به جایی هایی صورت گرفته، مثلا به اضافه ای ضرب شده، تقسیمی به اضافه شده، باز بهترست که پنهان نماند.بخصوص که اهل اقتصاد به ما می گویند چنین رشدهایی به تنهایی صورت نمی گیرد بلکه ستون های همسایه مانند رشد اقتصادی، درصد تولید ملی و میانگین درآمدهای خالص و ناخالص را هم تکانی می دهد. در نهایت بر قوه اقتصادی و قدرت پول ملی هم می افزاید. خلاصه آنکه این دارو خاصیت های فراوان دارد اگر در بازار یافته شود.

یکی از مهمترین کارها که مطبوعات ملی می توانند با چنین خبری انجام دهند، کوبیدنش بر سر بانک سرمایه گذاری جهانی است که حتی در آخرین آمار و پیش بینی هایش هم به هفده میلیارد سرمایه گذاری در ایران که هیچ به یک سوم آن هم نزدیک نشده بود. این موسسات امپریالیستی و صهیونیستی که بیهوده خود را موسسات معتبر جهانی جا زده اند و بیهوده اعتماد مردم جهان را برانگیخته اند بهتر است رسوا شوند. و این کاری است که با افشای هفده میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در ایران ظرف یک سال می توان کرد.

گفتند شاگردی در جواب 2 ضربدر سه به اضافه چهار چند می شود نوشته بود 1234، معلم حساب، پدر آن شاگرد را خواست به دفتر و در حضور او از شاگرد پرسید چطور محاسبه کردی. شاگرد در حالی که ته مداد را می جوید شروع کرد به محاسبه و گفت سه را ضربدر .... پدر حرف او را قطع کرد و گفت زحمت نکش تو تا یازده بیار بقیه اش را من خودم می برم.

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin share on facebook

نظرات

At March 15, 2007 at 8:30 AM , Blogger خیابان شماره 11 said...

از آن جا که به میلیارد در زبان انگلیسی بیلیون می گویند و این آقای وزیر هم احتمالا این کلمه یک بار به گوشش خورده است یا در جایی آن را دیده است٬ احتمال می دهم که یک مشتری خارجی (شاید یک باغبان تاجیک یا افغانی) تعداد هفده عدد «بیل» از شرکت تولید لوازم کشاورزی و باغبانی ایران خریده و ایشان «هفده بیل» را با هفده بیلیون اشتباه کرده اند.
وگرنه در حسن نیت ایشان شک نکنید آقای بهنود. ایشان دروغ نمی گویند چون می دانند که اگر دروغ بگویند می روند به «جهنم نار». وجدانتان کجا رفته است آخر؟ واقعا که...

 
At March 15, 2007 at 1:15 PM , Anonymous Anonymous said...

یارو را به جرم شرب خمر شلاق زدند. به خانه که رسید دم در خانه فریاد براورد که مردم در دستگاه قضای شهر شما مرا به خاطره اندکی شراب 1000 ضربه شلاق زدند. یکی از همسایه ها که اتفاق مشابهی برایش افتاده بود گفت آیا واقعا 1000 ضربه بود. جواب شنید بله. گفت تو یا شمردن نمیدانی یا اصلا شلاق نمیدانی.

 
At March 15, 2007 at 5:10 PM , Anonymous Anonymous said...

chand sal pish roozi dar daneshgah yeki az bache haye anjoman eslami ro didam ke kheyli narahat o parishoon bood. vaghti azesh porsidam, goft: "hokme jalbam oomade" va man fahmidam JALB yani BAZDASHT. hala shayad manzoore jenabe vazir az jalbe sarmaye haye khareji hamin boode.
Saleh Taghvaeian, Logan, UT

 
At March 16, 2007 at 4:58 AM , Blogger Unknown said...

salam behnood jan
Lotfan vagtee nagle goli az kasi mikonid link an ra ham az yek jaye motabar zamime konid
bebakhsheed fingilishi neveshtam
Mohammad az cardiff /uk

 
At March 16, 2007 at 5:31 PM , Blogger سردار said...

مقاله ات را خواندم استاد از دردي گفتي که هم علت هست هم معلول اين عآدت مسوولان است در كشور هايي چون ايران نه اولين بار نبوده آخرين هم نخواهد بود
وزير هم گناه کار نيست اگر چه من هم به دنبال گناهکار نيستم اما مگر دوروغ هاي عجيب و غريب ريس جمهور را از ياد برديم خوب کوچکترها هم از بزرگتر ها ياد ميگيرند
البته از لحاظ قدرت وگر نه از خيلي لحاظ هاي ديگر ريس جمهور خيلي کوچيکتر از اين حرفاست

 
At March 18, 2007 at 1:17 AM , Blogger ورجاوند said...

با درود به استاد عزیز مسعود بهنود
با عرض تبریک سال نو و آرزوی سلامت و سعادت شما.
قلم شیوا و نگارش متین شما همواره آرامش بخش و الهام دهنده پیر و جوان است

 
At March 18, 2007 at 4:15 PM , Anonymous Anonymous said...

نباید زیاد جدی گرفت، کمی شوخ طبع اند دولت فخیمه

 
At March 21, 2007 at 4:29 PM , Anonymous Anonymous said...

جناب بهنود عزیز لطفا در صورت امکان آدرس دقیق سایت تیوبی را که در مقاله قبل ذکر کرده اید بگویید./سالی خوش داشته باشید./

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home