Sunday, September 20, 2009

اصل خبر کیهان

روزنامه کیهان نوشته "بر اساس نتايج نظرسنجي يكي از مراكز نظر سنجي معتبر جهاني، 83 درصد مردم ايران اعلام كردند كه به نتايج انتخابات رياست جمهوري كه منجر به انتخاب مجدد محمود "احمدي نژاد شد، اعتماد دارند.

در دنباله خبر کیهان آمده مركز نظرسنجي ورلد پابليك آپينين (World Public Opinion) در يك نظر سنجي كه از مردم ايران انجام داده است، اعلام كرد كه 83 درصد ايرانيان به نتايج انتخابات رياست جمهوري ايران كه به انتخاب مجدد «محمود احمدي نژاد » منتهي شد، اعتماد دارند ، البته 62 درصد اعلام كردند كه اطمينان بسيار زيادي به نتايج اعلام شده دارند
.
نظرسنجي اين مركز از يكهزار و 3 شهروند ايراني صورت پذيرفته است.
ورلد پابليك آپينين مدعي است كه در اين نظر سنجي 63درصد پاسخ دهندگان خواستار از سرگرفته شدن روابط ديپلماتيك با آمريكا شده اند. از اين تعداد 18درصد از برقراري مجدد رابطه با آمريكا به شدت حمايت كردند و 27درصد نيز مخالفت خود را براي برقراري ارتباط با آمريكا اعلام كردند

این یک نمونه از خبر نویسی کیهان است . با ملاحظه اصل خبر خواهید دید که اصلا مساله "اعتماد" به آقای احمدی نژاد مطرح نیست و بعد هم ده ها نکته دیگر در این نظرسنجی هزار پرسشنامه ای وجود دارد، در متن خبر هم به اعتراض وسیع مردم اشارت ها رفته که هیچ یک در خبر کیهان نیست.

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin share on facebook

نظرات

At September 20, 2009 at 4:50 PM , Anonymous Anonymous said...

آقای بهنود، من خیلی‌ مایلم نظرتون رو دربارهٔ این نظرسنجی بدونم.

 
At September 20, 2009 at 10:54 PM , Anonymous Anonymous said...

نظرسنجی تلفنی در ایران کوچکترین اعتباری ندارد چون اغلب مردم از ترس و بی اعتمادی نظر واقعیشون رو نمیگن .

 
At September 20, 2009 at 11:31 PM , Anonymous Mohsen said...

من مقاله را خوندم.میشه گفت کیهان از خیلی از مطالب اون گذشته ولی همون هایی هم که نوشته بی ربط نیست چرا که نتایج نظرسنجی در حمایت از احمدی نژاد است. مثلا در پاراگراف آخر نتیجه میگیره که 90درصد ایرانی ها از رژیم کنونی راضی هستند. به نظر من اگه ایرادی باشه به اصل مقاله است نه روزنامه کیهان

 
At September 21, 2009 at 12:00 AM , Anonymous عبداللطیف said...

ظاهرا کیهان هم نگفته "اعتماد به احمدی نژاد". گفته "اعتماد به انتخابات..." که یعنی صحت انتخابات.برایم جالب است تا بدانم این نظر سنجی در کجا انجام شده و اصولا این موسسه چقدر مستقل است و کار سفارشی! هم قبول می کند یا نه؟ اعداد و ارقام بدجوری به نظر کیهان نویسان نزدیک است
...and 62 percent say they have a lot of confidence in the declared election results...
این هم یک پاسخ علمی به آن بسیارانی که می گفتند:"...شصت و سه درصدت کو!؟"

 
At September 21, 2009 at 2:40 AM , Anonymous شاهد said...

آقاي بهنود ، صرف نظر ازتحريفاتي كه كيهان درخبرانجام داده است . جنابعالي نيك مي دانيد كه هرنظرسنجي بايد مبتني بريك روش علمي صورت گيرد و دراين روش علمي قطعا نمونه انتخاب شده بايد معرف كل جامعه باشد .
درخبري كه شمادرمنبع اصلي به آن استناد كرده ايد به اين نكته اشاره شده كه نظرسنجي تلفني صورت گرفته است و نمونه اي برابربا1003 نفرانتخاب شده است ، اينكه اين نمونه با آن تركيب سني كه ذكرشده چكونه مي تواند معرف كل جامعه ايران باشد جاي ترديد دارد .
بنابراين ادعاي كيهان چه با تحريف وجه بدون آن ورديه جنابعالي هردو ازيك جنس هستندو مبناي علمي ندارند
.

 
At September 21, 2009 at 3:02 AM , Blogger masoudbehnoud said...

This comment has been removed by the author.

 
At September 21, 2009 at 3:03 AM , Anonymous نادر said...

به نظرم شاهد و عبدالطیف و آن یکی کامنت یکی هستند این را اقای بهنود می تواند بگوید آخه کدام عاقلی است که این حرف ها را باور کند.
یکی از دوستان مقیم آمریکا از اعتبار این سایت بگوید .
در صمن آقای شاهد یادتان باشد اشاره آقای بهنود این است که کیهان اگر همین خبر و همین نظرسنجی نشان می داد که احمدی نژاد محبوبیت ندارد می نوشت عامل صهیونیزم است. بابا جان کیهان و احمدی نژاد را به هیچ آبی نمی توان شست باور کنید

 
At September 21, 2009 at 3:18 AM , Anonymous Anonymous said...

اون کسی که در شرایط امنیتی تهران الان رفته نظر سنجی کرده انقدر از شناخت بافت این جامعه بی خبره که نتیجه نظر سنجیش هم به هیچ دردی نمی خوره

در حال حاضر تو تهران هیچ کس به جز در مواقع راه پیمایی که مردم با هم هستن جرات نمی کنه جواب این سوال ها رو بده

من خودم شاهد بودم دو بار به تلفن دو تا از دوستان من زنگ زدن و پرسیدن که آیا نتایج انتخابات رو قبول داری؟ هر دو بار دوستان من گوشی رو قطع کردن

این نظر سنجی اگر بعد از انتخابات برگزار شده باشه کاملا بی اعتباره.. در شرایطی که ترس باعث شده مردم مثل یه شبه ناشناس برن رو پشت بوم با شعار صدای خودشون رو به گوش بقیه برسونن اینا رفتن پرسش نامه پر کردن

باورم نمیشه!!!
در ضمن بعضی از آمارهاش بیشتر از غیر واقعی به شدت خنده دار بود.. مثل اعتماد مردم به نیروی انتظامی که اگر در تهران حتی یک روز بوده باشی بلند بلند به نتیجه می خندی!!

 
At September 21, 2009 at 5:04 AM , Anonymous شاهد said...

نادر عزيز ، من شاهدم و حال بيش ازيك كامنت گذاشتن هم ندارم(همين يك كامنت راهم اخيرا بهنود عزيز حذف مي كند) . حرفي راهم كه زدم به نظرخودم حرف حساب است اگرباورنمي كنيد ازكسي كه دو واحد روش تحقيق گذرانده بپرسيد. روش انجام شده نظرسنجي غيرعلمي و غيرقابل استناد است .
ازشريعتمداري و كيهان هم خوشم نمي آيد وهمچنين ازاحمدي نژاد. حمامي هم نيستم كه اين ها را بشويم . درقضاوت عجله نكنيد و حرف حساب را با حرف حساب جواب دهيد.

 
At September 21, 2009 at 5:25 AM , Anonymous Anonymous said...

مصاحبه سفیر سابق انگلیس در ایران را در هاردتاک دیدم. او نیز در پاسخ به این پرسش که واشنگتن پست در نظرسنجی تلفنی که انجام داده بود پیش بینی پیروزی احمدی نژاد را در انتخابات کرده بود، گفت نظرسنجی واشنگتن پست با تاخیر منتشر شد و ثانیا نظرسنجی تلفنی قابل اعتنا نیست.
لابی های رژیم در آمریکا چنین نظرسنجی های را صورت می دهند و چنین نتایجی نیز دور از انتظار نمی باشد.
آخه حمایت 85درصدی در جهان سوم یعنی خفقان مطلق است که دو دهه اول ما شاهد آن بودیم.
احمدی نژاد اگر 40درصد حمایت ایرانی ها را می داشت به این روز سیاه گرفتار نمی شد.
همه جا سخن از دروغگویی ایشان به میان است پس چطور حمایت 85درصدی را می توان توجیه کرد.
تقریبا 30درصد ایرانی ها با اینترنت سروکار دارند و طرفداران رژیم بسیار ناچیزند.
شما اگر در میان اینها نظرسنجی کنید قطعا با درصد اشتباه پایین می توانید پی به وضعیت رژیم ببرید.
وقتی مردم در شعارشان" خامنه ای قاتله ولایتش باطله در ملاعام" سر می دهند دیگه از حمایت گسترده مردم از رژیم یعنی هیچ.
چطور هنگامی که عباس عبدی نظرسنجی کرد توسط رهبری نظرسازی خواندهشد ولی حالا که یک موسسه آمریکایی چنین کاری کرده مورد توجه روزنامه کیهان پروفسور مولانا قرار گرفته است.
ضمن اینکه در آن موقع موقعیت رژیم به اندازه کنونی لرزان نبود.
راستی تعریف غرب از ما بد بود چطور شد خوب درآمد؟

طهماسبی.

 
At September 21, 2009 at 8:54 AM , Blogger Unknown said...

اینکه اینا یه روده راست تو شیکمشون نیست شکی نیست ولی خداوکیلی جلو هر کسی یه کاغذ بزاری بگی به فلانی اعتماد داری یا نه آدم عاقل میگه اعتماد دارم! چه برسه تلفنی!

 
At September 21, 2009 at 9:07 AM , Anonymous Anonymous said...

این نظر سنجی اگر تلفنی بوده باشد مطلقا قابل استناد نیست ..تصور کنید بین تلفن های ترسناک و مشکوکی که به مردم زده می شد و می گفتن اگه که با شبکه های خارجی و هر خبرنگار خارجی تماس داشته باشید با شما برخودرد قضایی میشه یه نفر زنگ بزنه از شما بپرسه ایا احمدی نژاد رو رئیس جمهور ایران می دونید؟

یه سوال بی جواب دیگه اینه که در شرایطی که همه خبرنگار ها از ایران بیرون شده بودند و مردم انقدر جایی نبود که حرف بزنن رفته بودن رو پشت بوم فریاد می کشیدن اینها چه جوری تونستن نظر سنجی کنن؟؟؟

 
At September 21, 2009 at 4:02 PM , Anonymous Anonymous said...

خانم یا اقای طهماسبی، اجازه میخواهم نکاتی را در رابطه با نظرات ارائه شده از طرف شما و برخی از دوستان مطرح کنم امیدوارم که موجبات تکدر خاطر کسی نباشد:
ورلد پابلیک اپینیون یک موسسه غیر وابسته امریکایی است که بر اساس معیارهای علمی آماری،به نظر سنجی میپردازد . در صورت رعایت اصول آماری، مارش خطای دو درصدی در چنین نظر سنجیهایی محتمل است.
مردمی که به اقای احمدی نژاد رای داده اند همان ٦٢درصد اعلام شده در این نظرسنجی هستند که اطمینان کامل به نتیجه انتخابات دارند. (با احتساب مارش دو درصدی٦٠تا ٦٤درصد)
مردمی که شعار میدادند قسمتی از ان ١٧ درصد هستند که تخلف در انتخابات را محتمل یا قطعی دانسته اند.
شاید در جمع ٣٠ در صدی ایرانیهایی که با اینترنت سر و کار دارند طرفداران رژیم در اقلیت باشند. این موضوع هم تاییدی بر جمع بندی نتایج انتخابات است. (تهران اقای موسوی-شهرها و مناطق محروم اقای احمدی نژاد)
نظر سنجی ورلد پابلیک اپینیون با نظر سنجی های مراکز اماری داخل کشور (کمابیش) مطابقت دارد.
ایا ما مستبدانه به برحق بودن خود بر اساس اطلاعات غیر واقعی اصرار نمیورزیم؟
براستی ما ایرانیان دمکراسی را چگونه تعریف میکنیم وچقدر بر ان باور داریم؟ ایا هنوز زمان ان نرسیده است که فکری به حال، بقول استاد: «تفکر استبدادی در باورهایمان » کنیم؟
ایا فکر میکنیم که رای یک بیسواد و یا کم سواد از روستای بیابان دره با رای یک تحصیلکرده تهرانی باید یک واحد شمارش برابر داشته باشند؟
ایا اگر یک فرد پوپولیست (بهر نحوی) بتواند ارای توده محروم را جذب نماید، ان انتخاب را معتبر خواهیم دانست؟
چگونه میتوانیم بعنوان یک اقلیت خواهان کشوری کاملا ازاد و دمکراتیک، توده مردم را با خود همگام و همصدا کنیم؟
امیدوارم استاد بهنود با راهنمود بیشتری در برون رفت از تفکر استبدادی و خودشناسی حقیقی، ما را از گزند مکرر و همیشه از همان سوراخ برهانند. غریب

 
At September 21, 2009 at 9:20 PM , Anonymous Anonymous said...

البته اين كه كيهان (با اون سابقه معلوم) اولين كسى هست كه اين خبر رو اعلام كرده و در ديگر خبرگزارى هاى معتبر چنين خبرى درج نشده ميشه فهميد كه اين منبع خيلى موثق نيست.
خوب البته من هم اگه بهم پول نفت ميدادند دقيقا همون 62-63 درصد رو به عنوان نتايج يك نظر سنجى اعلام ميكردم. در مورد اعتبار اين وبسايت نميدونم اما ميدونيم كه در آمريكا هم آدمهاى متقلبى هستند كه براى پول هر كارى ميكنند.
حتى اين كه يك نفر از آمريكا الان زنگ بزنه به خانواده من (كه همه به موسوى راى دادند) و بپرسه كه آيا از نظام حاكم بر ايران راضى هستند اون ها حتما خواهند گفت بلى.
خنده دار ترين جاش اونجاست كه گفته:
Nine in ten say they are satisfied with Iran's system of government

 
At September 21, 2009 at 10:05 PM , Anonymous Anonymous said...

دوستی که نظرم را در باره نظرسنجی تلفنی موسسه معتبر آمریکایی را نمی پذیرد مشکلی نیست ولی باید بداند که 30درصد جمعیت کاربر اینترنتی بیشتر به حقایق کشور دسترسی دارند و آنها نیز وابسته به خانواده های ایرانی هستند و اگر این 30درصد را در کل جمعیت ایرانی به نسبت توزیع کنیم بیش از 60درصد مردم با 30درصد کاربران قرابت و دوستی دارند.
آیا این کاربران اطلاعات به دست آورده را در درون خود حفظ می کنند یا منتشر می کنند؟
قطعا در بین مردم منتشر و یا حتی با پول خود آنرا تکثیر می کنند. فیلترینگ سایت ها نشانگر آن است که رژیم مایل نیست اطلاعات واقعی در میان مردم پخش شود.
در ضمن از این دوست گرام می خواهم به سخنان آیت الله دستغیب مراجعه کنند که از آقای خامنه ای خواسته است که توبه کند.
طهماسبی

 
At September 22, 2009 at 6:18 AM , Anonymous Anonymous said...

کسانی که دائم تکرار می کنند احمدی نژاد رای روستاها را داشته .. آیا در جریان نیستن که 75% از جمعیت ایران ساکن شهرهای بزرگ هستند؟ نظرسنجی پیش از انتخابات هم در شهرهای بزرگ موجوده و هم اینکه افکار عمومی در ایران امروز دیگه چیز مبهم و در خفایی نیست.. شبها بین ساعت 10 تا 10:30 در خیابانها بچرخید،افکار عمومی در حال عربده کشیست
واضح ترین جمله هم که حتما شنیده اید؟:
مرگ بر دیکتاتور

 
At September 25, 2009 at 8:46 PM , Anonymous Anonymous said...

این که این موسسه و نظر سنجی چقدر قابل اعتماد نمی دونم ولی بعداز خواندن متن انگلیسی سایت باید بگم که متاسفانه این کم دروغ ترین خبری که من در کیهان کثیف دیدم

 
At September 26, 2009 at 4:26 PM , Blogger Rouzbeh Farahmand said...

This is BS. if that's so how come they are so afraid that cannot let news reporter go in, and interview with this 80% of people. The sampling of these calls is stupid. Setting aside that Iranian people are afraid to answer these question over the phone, such polling simply does not reflect the demographic of Iran- which is really complex: gender, ethnic background and urban population.

take urban population for example. Tehran, Isfahan, Shirza, Rasht and Tabriz, only these 5 cities form more than 50% of the population of Iran. So to be accurate, more than 50%( if not more) of the calls must have been made only to these cities , because to be frank, these cities in reality - i.e. no cheating - would decide the president of true democratic Iran.

And in total, 70% population of Iran are urban. To take ethnic matters into account, all the calls made to random households in Azerbaijan for example must have been made in Azeri. ). The home sate of Mousavi) and so on.

The whole idea of polling by an American institution, outside of Iran, is stupid. Even these polls, proved to be irrelevant for Obama;s election.

 
At September 27, 2009 at 7:11 AM , Blogger سهم ما، گاه تشنگیست said...

من هم با نظر این دوستمون موافقم که اگر رژیم انقدر از رضایت مردم در داخل کشور اطمینان داره باید اجازه بده که موسسات متفاوت بیان تو ایران و از نزدیک نظر خواهی کنند.به علاوه این مسئله درسته که ما آمار دقیقی از جهت بندی های سیاسی مردم در ایران نداریم ولی دلیل نمیشه خودمون رو به هر آماری که به وسیله رادیو تلویزیون یا موسسات این چنینی اعلام میشه عادت بدیم.بالاخره ما و خوانواده ها و دوستانمون هم بخشی از این جامعه هستیم و داریم اینجا زندگی میکنیم،ما هم میتونیم وجود نارضایتی در جامعه رو حس کنیم

 
At October 1, 2009 at 7:17 AM , Anonymous Anonymous said...

فقط اين را مي توانم بگويم كه اگر از من هم تلفني اظهار نظر مي خاستند به تمام سوالات بو دار جوابي مايل به طرز فكر كيهانيان مي دادم
اعتماد و اطمينان شركت كنندگان در اين نظرسنجي چگونه تامين شده است؟

 
At October 3, 2009 at 1:14 AM , Blogger Unknown said...

موسسه معتبر آمریکایی” !!!یکی از راه های سنجش میزان اعتبار یک موسسه بررسی تعداد صفحه هایی است که google در رابطه با نام موسسه پیدا می کند. با جستجوی عبارت عام “world public opinion” تعداد نتایج یافته شده 122000 است. با مقایسه این نتیجه با مثلا جستجوی عبارت “بانک پارسیان" که تعداد نتایج 174000 را به دست می دهد اعتبار این موسسه بیشتر خود را نمایان می کند. به موارد زیر هم توجه شود:
1- “world public opinion”عبارتی عام و “بانک پارسیان" عبارتی خاص است.
2- “world public opinion” عبارتی به زبان انگلیسی و...
3- حوزه نفوذ فرضی موسسه opinion world public جهانی و حوزه نفوذ بانک پارسیان ملی است
4- ضریب نفوذ اینترنت در آمریکا و ایران
5- ........
“موسسه معتبر آمریکایی” !!! خودتون امتحان کنید.

 
At December 21, 2009 at 7:04 AM , Anonymous Anonymous said...

سلام
به عنوان يك متخصص آمار با اين وب سايت تماس گرفتم و در اين مورد چند مساله رو مطرح كردم... همونطور كه انتظار مي رفت... يه گزارش سفارشي و جعلي!!

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home