Sunday, December 16, 2007

نشریه جدید دولت ایران و دو نشریه دیگر

گزارش امروز سایت فارسی بی بی سی را در دنباله همین پست بخوانید

در حالی که از سویی دولت محمود احمدی نژاد و از سوی دیگر منتقدانش از وضعیت رسانه های کشور هریک به نحوی ابراز نارضایتی می کنند و بسیاری از روزنامه نگاران نیز وضعیت موجود را یکی از سخت ترین و ناگوارترین دوران سی سال اخیر خود می دانند، انتشار اخباری درباره یک نشریه جدید دولت و دو روزنامه نزدیک به منتقدان آن، به گمانه زنیهایی منجر شده است که می گوید انتشار این نشریات به نزدیک شدن تاریخ برگزاری انتخابات، و نیاز به جلب رای دهندگان بیشتر مربوط است.

مقامات دولت آقای احمدی نژاد و هوادارانش در دو سال گذشته بارها از انعکاس عملکرد این دولت در رسانه های کشور- حتی صدا و سیما که تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می شود ابراز نگرانی کرده اند.

حدود دو ماه قبل غلامعلی حدادعادل، رییس مجلس، در مصاحبه مطبوعاتی خود گلایه کرد که اگر ساعت ها درباره پیشرفت های دولت بگوید کلمه ای در روزنامه ها درج نمی شود اما اگر کلمه ای انتقاد کنند تیتر می شود.

این گفته رییس قوه مقننه، البته توسط یکی از روزنامه نگاران با سابقه چنین معنا شده است که دولت و هوادارانش هم متوجه بی اثر بودن تبلیغات صورت گرفته در نشریات دولتی هستند و از همین رو در مکالمات خود وقتی به "روزنامه " اشاره می کنند، نشریات مستقل را مورد نظر دارند، همان ها که از لاغری مفرط نزدیک به موت تشخیص داده شده اند.

همچنین هواداران دولت، از جمله بخشی از نمایندگان فراکسیون اکثریت مجلس و خانم فاطمه رجبی که تندترین زبان را علیه مخالفان دولت، در هر مقام، به کار می گیرد علاوه بر روزنامه های مستقل و غیردولتی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی را نیز در زمره بدخواهان دولت آقای احمدی نژاد معرفی می کند.

از سوی دیگر اخیرا یکی از خبرنگاران روزنامه اعتماد از تلاش خود و همکارانش برای مصاحبه با یکی از مشاوران نزدیک رییس جمهور خبر داد و نوشت که مصاحبه با این مقام دولتی به علت "مخالفت گارد محافظ " ساختمان محل مصاحبه امکان پذیر نشد.

به گفته این خبرنگار اعتماد حتی بعد از صرف نظر کردن از همراه بردن ضبط صوت و دوربین و قبول یک گارد محافظ که همه جا با آنان باشد باز هم با ورود خبرنگاران به مجموعه پاستور محل استقرار هیات دولت، موافقت نشد.

روزنامه های جدید

روزنامه "خورشید"، که گفته شده با شمارگانی نزدیک به یک میلیون در روز توسط وزارت رفاه اجتماعی منتشر خواهد شد، در حالی تدارک دیده می شود که روزنامه های غیردولتی و مستقل ادعا دارند در شرایط موجود نیز به علت کاهش منابع آگاهی دهنده و منحصر بودن هشتاد درصد اقتصاد کشور به دولت، از جهت تامین آگهی برای ادامه حیات خود در مضیقه هستند.

به نظر این روزنامه ها جذب آگهی های شرکت ها و موسسات دولتی به سمت یک مصرف کننده جدید دولتی فشار تازه ای است بر اقتصاد شکننده مطبوعات موجود و عملا باز هم به تعطیل هر چه بیشتر آنان و بیکاری عده بیشتری از روزنامه های مستقل و غیردولتی خواهد انجامید.

دومین روزنامه ای که خبر از انتشار آن از اولین روز زمستان (اول دی) داده شده، روزنامه کارگزاران نشریه حزب کارگزاران سازندگی است که چون زیر نظر دبیرکل آن حزب غلامحسین کرباسچی منتشر خواهد شد یادآور روزنامه تعطیل شده هم میهن خواهد بود که از موفق ترین و پرشماره ترین روزنامه های سال گذشته بود و توسط هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد.

این روزنامه از هم اکنون به عنوان نزدیک به آقای هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت و مجلس خبرگان و بزرگترین منقد و مخاطب حملات آقای احمدی نژاد شناخته شده است.

روزنامه دیگری که همزمان با خورشید و کارگزاران، مطابق نظر دست اندرکارانش قرارست تا یک ماه دیگر روی میز روزنامه فروشی ها ظاهر شود "آریا"ست که همزمان با اوج انتشار روزنامه های هوادار اصلاحات همانند سی و یک نشریه دیگر به محاق توقیف افتاد و از همان زمان سرگرم دادگاه هایی بود که به شکایت های گروه های تندرو علیه نوشته ها و اظهارنظرهای منعکس شده در این روزنامه رسیدگی می کرد. و چون سرانجام دوران تعطیل معین شده را به پایان برد برخلاف بسیاری دیگر که رغبتی به انتشار نداشتند محمدرضا زهدی مدیر این روزنامه در پی انتشار مجدد آن برآمده است.

بنا به نوشته روزنامه های تهران روزنامه کارگزاران را نه سردبیر قبلی هم میهن - محمد قوچانی - بلکه محمدرضا تاجیک سردبیری خواهد کرد و سردبیری آریا به عهده محمدرضا رسائل خواهد بود که در دوره قبل این روزنامه هم همین نقش را به عهده داشت.

بر اساس خبرهای منتشر شده روزنامه خورشید را تیم رسانه ای نزدیک به دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری تشکیل می دهد. این تیم از مدتی پیش و بعد از تغییر و تحولاتی در هفته نامه آتیه متعلق به سازمان تامین اجتماعی در آن جا مستقر شد و چاپ این هفته نامه را از چهل هزار به ۱۰۳ هزار اعلام داشت.

از میان دستکم سی روزنامه سیاسی و اجتماعی کشور به جز ورزشی نویسان که سرنوشت دیگری دارند - پنج روزنامه به طور مشخص از بودجه دولتی ارتزاق می کنند، پنج روزنامه هوادار دولت به بخش های دیگر حاکمیت وابستگی دارند، دو روزنامه که نظرات منقدان دولت را منعکس می کنند گرچه از فروش کافی برخوردارند ولی به علت نداشتن آگهی های بازرگانی از توان مالی چندانی برخوردار نیستند، در این میان همشهری استثنائی است که گفته می شود بدون ربط به بودجه دولت و حتی شهرداری، از آگهی و تک فروشی کافی برخوردار ست.

میان اهل سیاست یک شوخی متمایل به جدی وجود دارد که می گوید از میان میراث های غلامحسین کرباسچی در شهرداری تهران، تنها موسسه انتشاراتی همشهری چندان باقی است که به نظر می رسد یکی از مهم ترین جذابیت های شغل شهرداری پایتخت تسلط داشتن بر این روزنامه است.

نومیدی ها

گزارش نهادهای حقوق بشری و مدافع آزادی بیان در داخل و خارج کشور نشان می دهد روزنامه های غیردولتی و مستقل فارسی زبان در سه سال گذشته بیش از پیش زیر فشار تصمیم های محدود کننده نظام جمهوری اسلامی قرار داشته و گروه زیادی از نیروهای جوان خود را به دلایل اقتصادی و نامرتب بودن انتشارشان از دست داده اند.

سوال اینجاست که با توجه به انتقاداهای دو طرف از وضعیت رسانه در کشور، آیا انتشار روزنامه های جدید خواهند توانست به دلسردی و نومیدی نسلی از روزنامه نگاران ایران - که معمولا عبث و بی کار ماندن هایشان را در وب لاگ های خود منعکس می کنند - پایان دهد؟

دست اندر کاران مطبوعات معتقدند انتشار و توقیف پی در پی روزنامه های مستقل توسط دولت و قوه قضاییه در ده سال گذشته عملا چنان فضای کار در مطبوعات را به دلمردگی کشانده که انتشار چند روزنامه جدید که ناگزیر برای بقا ناگزیرست محتاط تر از همیشه عمل کند، نخواهد توانست تولیدکنندگان این رسانه ها را امیدوار گرداند گرچه خواهد توانست باز هم مدتی بین خوانندگان و روزنامه فروش ها آشتی برقرار سازد و گرمایی هم به تنور انتخابات بدهد.

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin share on facebook